Actualment la tecnologia té un gran impacte en les nostres vides. Amb els avenços tecnològics i l’aparició de noves formes d’aprenentatge han aparegut noves formes de viure i obtindré informació d’una manera més còmode.

És cert que la tecnologia ens ha facilitat la forma de fer les coses, però, aquestes facilitats són compatibles amb el nostre sistema educatiu?, realment estem obligats a traslladar la tecnologia a l’aula?, aquestes preguntes han comportat molts debats; moltes opinions; moltes discussions…

Si traslladem la tecnologia a l’aula, no ens podem oblidar de parlar de les Tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Segons el portal xtec, les TIC són ”les tècniques i els processos que es fan servir per crear, transferir o administrar informació mitjançant l’electrònica i la informàtica”. És el tema de les TIC en el qual centrarem la nostra atenció: quins avantatges i inconvenients trobem en les TIC a l’aula?, quins canvis comportarà l’aparició d’aquest nou mètode d’aprenentatge?, quin serà el nou paper dels mestres de les pròximes generacions?

educacion_nuevas_tecnologias_empleadas_en_la_ensenanza
Wikimedia: Autor: Francisco Gerardo

Arribats a aquest punt, m’agradaria exposar dues visions molt clares sobre la implantació de la tecnologia a les aules. El següents punts de vista mostren els avantatges i inconvenients de la inserció de la tecnologia al sistema educatiu.

Segons Claudia Islas y Evelio Martínez (2008) les TIC no pretenen substituir el ”paper” del mestre, sinó que pretenen esdevenir un suport visual i auditiu per a l’aprenentatge dels infants. Per tant, deduïm que el rol del professor aparentment no ha de canviar davant l’aparició les TIC.

Segons Jordi Adell (2012) fen referència a un l’article de Larry Cuban (2012) les TIC encara no han demostrat una millora real en l’aprenentatge a l’aula.

Aquests dos punts de vista ens obliga a parlar dels avantatges i inconvenients de les TIC. Per una banda, la forma d’aprendre serà més atractiva, per tant, suposarà una motivació extra per aprendre. L’alumne, es podrà comunicar amb els companys de l’escola o d’altres centres. Potenciarà la creativitat dels alumnes. Atorgarà una autonomia a l’alumne a l’hora de buscar informació.

Per altra banda, les TIC poden suposar una distracció per als alumnes, la fiabilitat de la informació que troben suposa un gran inconvenient a l’hora d’aprendre i per últim, pot suposar un aïllament, ja que es veurà reduïda la comunicació oral.

Abans d’acabar, m’agradaria afegir que com a futures mestres em d’intentar adaptar-nos a aquests canvis, per tal d’estar a l’altura quan siguem docents. Les TIC poden ser una eina negativa o positiva pel que fa a l’aprenentatge a l’escola, només ens em de fixar en com em de portar-les a l’aula.

Per finalitzar la meva reflexió adjunto un vídeo sobre la importància de les TIC:

Bibliografia:

ISLAS,C. MARTÍNEZ, E.(2008), EL USO DE LAS TIC COMO APOYO A ACTIVIDADES DOCENTES. Data de consulta 22 de novemebre del 2016 [en línia]. Disponible a:
http://www.eveliux.com/mx/El-uso-de-las-TIC-como-apoyo-a-las-actividades-docentes.html . Aquesta font m’ha resultat fiable ja que Claudia Islas és una periodísta amb certa reputació i te una gran quantitat d’articles escrits.

ADELL, JORDI (2012) Las TIC, ¿para qué?. Data de consulta 22 de novembre del 2016. [En línea]. Disponible a: http://elbonia.cent.uji.es/jordi/2012/03/15/las-tic-para-que/ . Aquesta font m’ha resultat fiable ja que Jordi Adell és un llicenciat en Ciències de l’educació a Valencia. Coneix el sistema educatiu actual desde el seu interior i per tant la seva opinió em sembla rigurosa.

IMATGE: Wikimedia. Autor: Francisco Gerardo. Llicència de Creative Commons.

Licencia de Creative Commons
Els interrogants d’internet al sistema educatiu by Helena Soler Minoves is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Creado a partir de la obra en https://blochelenasolerminoves.wordpress.com/2016/11/22/primera-entrada-del-blog/.

Anuncios